Mijn DSI

DSI jaarverslag 2021

04/07/2022
Deel deze pagina

Stichting DSI heeft vandaag haar jaarverslag over het jaar 2021 uitgebracht. Het jaarverslag is digitaal op www.dsi.nl/jaarverslag-2021 beschikbaar.

DSI staat voor een beleggingssector waar professionals vakbekwaam zijn en integer handelen. Om dit te bereiken, werken wij samen met partners uit de beleggingssector aan het informeren, toetsen en ontwikkelen van professionals.

In dit jaarverslag laten wij verschillende stakeholders van DSI aan het woord over functie en rol van DSI in de dagelijkse praktijk van een beleggingsprofessional. We bespreken het verleden, heden en de toekomst van DSI en leggen dit naast (toekomstige) ontwikkelingen in de sector. Daarnaast blikt onze bestuursvoorzitter Tanja Nagel terug op het jaar 2021 en de verschillende gebeurtenissen die bij DSI hebben plaatsgevonden.

Interview Floris Mreijen (huidige directeur DSI) en George Möller (oprichter van DSI)

In een gesprek tussen Floris Mreijen (huidige directeur DSI) en George Möller (oprichter van DSI) wordt het verleden en de toekomst van DSI besproken. “De financiële sector is vrij abstract”, aldus Möller. “Je moet zorgen dat er altijd mensen zijn die aangeven wat regelgeving betekent in de praktijk. Het helpen ontwikkelen van je eigen morele kompas. Dat is de rol van DSI.” Mreijen wil daarom in het komende jaar het gesprek aan met de sector over de vorm waarin de zelfregulering voor hen het beste kan werken.

Interview Caja de Groot van Auréus

Een DSI certificering is voor Caja de Groot van Auréus een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van de kennis van haar medewerkers. Het stimuleert haar en haar collega’s om trots zijn op hun baan en de sector. “Als je trots bent op je vak, dan streef je automatisch de beste kwaliteit na die zorgt voor vertrouwen. Zowel vertrouwen voor je klant als voor de sector.” Als Chief Operating Officer van Auréus Group is het volgens Caja de Groot van groot belang dat zo veel mogelijk medewerkers bij Auréus DSI gecertificeerd zijn.

Interview Jan Willem Nieuwenhuys van Fair Capital Partners

“Een voorwaarde om te mogen werken in de financiële sector is vakbekwaamheid, de manier waar op je werkt is integriteit”, stelt Jan Willem Nieuwenhuys van Fair Capital Partners. Bij de oprichting van DSI was Nieuwenhuys één van de eerst gecertificeerde in het DSI Openbaar Register. 22 jaar later onderneemt hij nog steeds met veel passie en bevlogenheid in de beleggingssector. “Ik geloof in een instituut als DSI, maar het mag van mij veel krachtiger. Spreek met de overheid af dat DSI een minimale eis is om in de beleggingssector actief te mogen zijn. Dan maak je DSI krachtiger in de sector en stimuleer je de vakbekwaamheid en het vertrouwen in een sector.”

Interview Theo Nijman van Netspar

Onderdeel van de vakbekwaamheid is het op niveau houden van kennis over ontwikkelingen in de beleggingssector. Met de Wet toekomst pensioenen staat een grote verandering voor professionals te wachten. “Deze wijziging vormt de grootste hervorming van het pensioenstelsel ooit in Nederland”, geeft Theo Nijman aan. Nijman is Onderzoeksdirecteur bij Netspar, een onafhankelijke netwerk dat bijdraagt aan de voortdurende verbetering van de mogelijkheden voor financiering van de ‘oude dag’ in Nederland. Als hoogleraar beleggingstheorie aan de Universiteit van Tilburg is Nijman sinds 2004 betrokken bij de pensioendiscussie.

Lees het complete jaarverslag met alle interviews en achtergronden op www.dsi.nl/jaarverslag-2021.

#DSI
#integriteit