Mijn DSI

DSI Screening FAQ

Vragen en antwoorden over screening

Wij helpen u op weg

Op deze FAQ pagina een overzicht van de meeste gestelde vragen rondom het screeningstraject bij het aanvragen van een DSI certificering. Heeft u een andere vraag, kijk dan onder aan de pagina voor een uitgebreide handleiding of neem contact op met één van onze medewerkers.

Alleen screening als onderdeel van een DSI Certificering

Sinds 1 april 2022 is het niet meer mogelijk om professionals te screenen bij DSI als de screening geen onderdeel is van een DSI Certificering. Voorheen was dit wel een onderdeel van de dienstverlening van Stichting DSI. Voor de uitvoer van losse screeningsaanvragen kan DSI u een alternatief aanbieden via Validata Group. Neem contact met hen op voor meer informatie. Voor meer informatie over het stoppen van de losse screeningsactiviteiten en de samenwerking met Validata kunt u ook kijken op deze pagina.

Hoe vraagt u een screening aan?

Direct naar de FAQ's

Wanneer wordt een aanvraag in behandeling genomen?

Direct naar de FAQ's

Wat gebeurt er als de screening is afgerond?

Direct naar de FAQ's

Screening Algemeen

Screening Algemeen

  • Waarom moet ik gescreend worden?

    U bent een certificeringsprocedure gestart bij DSI. Een personeelsscreening is een standaard onderdeel van de certificeringsprocedure bij DSI. Een screening is van belang omdat u een integriteitsgevoelige functie bekleedt of gaat bekleden. Daarom wordt u gevraagd een screening te doorlopen.

    Het doorlopen van een screening geldt zowel bij het aanvragen van een nieuwe certificering, bij het wijzigen van de werkgever als het omzetten van een passieve registratie. De screening wordt uitgevoerd door DSI. Hoe het verdere proces van certificeren (inclusief het screenen) verloopt en welke documenten een medewerker nodigt heeft voor de screening, leggen wij u uit op deze pagina.

     

  • Hoe gaat een DSI screening in zijn werk?

    Via uw werkgever ontvangt u een uitnodiging voor het uitvoeren van een screening. Deze screeningsaanvraag voert u vervolgens uit via MijnDSI. Nadat u een account heeft aangemaakt doorloopt u stap voor stap het aanvraagproces.  U wordt gevraagd een aantal gegevens te verstrekken en documenten te uploaden. Direct nadat u de screeningsaanvraag heeft ingediend start DSI met de uitvoering van de screening.  De aangeleverde gegevens worden door de Screening Officers  gecontroleerd  en geverifieerd.  Voor de verificatie wordt er o.a. contact opgenomen met (ex-)werkgevers en opleidingsinstituten.

    Nadat de screening is afgerond ontvangt u het digitale screeningsrapport.  Meer informatie over de procedure vindt u in de stappencarrousel hierboven.

  • Hoe kan ik mij voorbereiden op de screening?
    • Voor de aanvraag van een screening hoeft u zich niet specifiek voor te bereiden. Wel kan de doorlooptijd van uw screening worden verkort door alvast uw diploma’s te verzamelen en te digitaliseren (foto of scan) en door uw identiteitsbewijs te digitaliseren en op te slaan als .jpeg-bestand.  Verder zult u tijdens uw aanvraag één of meerdere keren worden gevraagd om uw DigiD in te voeren (met sms autorisatie). Indien u de inloggevens hiervan niet meer weet kunt u deze alvast opvragen via DigiD.nl.

    • Voor de aanvraag van een screening hoeft u zich niet specifiek voor te bereiden. Wel kan de doorlooptijd van uw screening worden verkort door alvast uw diploma’s te verzamelen en te digitaliseren (foto of scan) en door uw identiteitsbewijs te digitaliseren en op te slaan als .jpeg-bestand.  Verder zult u tijdens uw aanvraag één of meerdere keren worden gevraagd om uw DigiD in te voeren (met sms autorisatie). Indien u de inloggevens hiervan niet meer weet kunt u deze alvast opvragen via DigiD.nl.

    • Voor de aanvraag van een screening hoeft u zich niet specifiek voor te bereiden. Wel kan de doorlooptijd van uw screening worden verkort door alvast uw diploma’s te verzamelen en te digitaliseren (foto of scan) en door uw identiteitsbewijs te digitaliseren en op te slaan als .jpeg-bestand.  Verder zult u tijdens uw aanvraag één of meerdere keren worden gevraagd om uw DigiD in te voeren (met sms autorisatie). Indien u de inloggevens hiervan niet meer weet kunt u deze alvast opvragen via DigiD.nl.

    • Voor de aanvraag van een screening hoeft u zich niet specifiek voor te bereiden. Wel kan de doorlooptijd van uw screening worden verkort door alvast uw diploma’s te verzamelen en te digitaliseren (foto of scan) en door uw identiteitsbewijs te digitaliseren en op te slaan als .jpeg-bestand.  Verder zult u tijdens uw aanvraag één of meerdere keren worden gevraagd om uw DigiD in te voeren (met sms autorisatie). Indien u de inloggevens hiervan niet meer weet kunt u deze alvast opvragen via DigiD.nl.

    • Voor de aanvraag van een screening hoeft u zich niet specifiek voor te bereiden. Wel kan de doorlooptijd van uw screening worden verkort door alvast uw diploma’s te verzamelen en te digitaliseren (foto of scan) en door uw identiteitsbewijs te digitaliseren en op te slaan als .jpeg-bestand.  Verder zult u tijdens uw aanvraag één of meerdere keren worden gevraagd om uw DigiD in te voeren (met sms autorisatie). Indien u de inloggevens hiervan niet meer weet kunt u deze alvast opvragen via DigiD.nl.

    • Voor de aanvraag van een screening hoeft u zich niet specifiek voor te bereiden. Wel kan de doorlooptijd van uw screening worden verkort door alvast uw diploma’s te verzamelen en te digitaliseren (foto of scan) en door uw identiteitsbewijs te digitaliseren en op te slaan als .jpeg-bestand.  Verder zult u tijdens uw aanvraag één of meerdere keren worden gevraagd om uw DigiD in te voeren (met sms autorisatie). Indien u de inloggevens hiervan niet meer weet kunt u deze alvast opvragen via DigiD.nl.

    • Voor de aanvraag van een screening hoeft u zich niet specifiek voor te bereiden. Wel kan de doorlooptijd van uw screening worden verkort door alvast uw diploma’s te verzamelen en te digitaliseren (foto of scan) en door uw identiteitsbewijs te digitaliseren en op te slaan als .jpeg-bestand.  Verder zult u tijdens uw aanvraag één of meerdere keren worden gevraagd om uw DigiD in te voeren (met sms autorisatie). Indien u de inlog gegevens hiervan niet meer weet kunt u deze alvast opvragen via DigiD.nl.
  • Heeft mijn werkgever of opdrachtgever toegang tot mijn persoonlijke gegevens?

    Nee, uw screening is strikt persoonlijk. Uw werkgever heeft zowel voor als na de screening geen toegang tot uw persoonlijke informatie of screeningsuitslagen.

    DSI zal hier ook telefonisch of per e-mail geen mededelingen over doen. Wel is het voor de werkgever of opdrachtgever mogelijk om de status van de screening online te bekijken. Dit beperkt zich tot inzage in de fase waarin het screeningsproces zich bevindt.

  • Ik moet betalen voor mijn screeningsaanvraag op MijnDSI, dat klopt niet. Wat moet ik doen?

    U heeft in het dropdownmenu zeer waarschijnlijk niet uw werkgever geselecteerd. U kunt het best uw werkgever vragen een uitnodiging toe te sturen. Hiermee doorloopt u meteen de juiste screening en wordt de screening door de werkgever betaald.

  • Hoe gaat DSI met mijn persoonlijke gegevens om?

    DSI hecht uiteraard zeer veel waarde aan de bescherming van persoonsgegevens.  DSI voldoet aan de privacywet- en regelgeving en is geregistreerd bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) onder het meldingsnummer 1318359.  De procedurele werkwijze en technische systemen van DSI zijn gericht op het tegengaan van verlies, diefstal of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking en worden door zowel interne als externe audits doorlopend bewaakt.

  • Wat kost een DSI Screening en hoe moet ik betalen?

    DSI biedt de screening tegen kostprijs aan. De tarieven van de DSI screenings treft u hier aan.  Aangezien de screening wordt aangevraagd door uw werkgever, zal deze ook zorgdragen voor de betaling van de kosten hiervan.

  • Wat is de doorlooptijd van een screening?

    Op dit moment duurt het langer voordat wij uw ingediende screeningaanvraag in behandeling kunnen nemen. Dit komt door een toename van het aantal screeningsaanvragen. Hierdoor ontstaat er wachttijd voor het in behandeling nemen van een screeningaanvraag.

    Een screeningsprocedure neemt tijd in beslag vanwege de nodige verificaties die DSI uitvoert. Nadat DSI uw screeningsaanvraag in behandeling heeft genomen, kunt u rekening houden met een doorlooptijd van gemiddeld 10 werkdagen voor het afgeven van het rapport.

    DSI is druk bezig om de aanvragen sneller in behandeling te kunnen nemen. Wij hopen op uw begrip.

  • Hoe nodig ik via MijnDSI mijn medewerkers uit voor een screening?

    Via MijnDSI heeft u als contactpersoon van een deelnemer van DSI de mogelijkheid om uw medewerkers uit te nodigen voor een screening. Hoe doet u dit?

    • U gaat in MijnDSI naar Dashboard
    • U selecteert het tabblad Aanvragen
    • U klikt vervolgens op het tabblad Screening
    • Door in het tabblad screening op het min-teken aan de rechterkant te klikken, opent u een scherm waarmee u uw werknemers kunt uitnodigen.
    • Klik tip de groene button “medewerkers uitnodigen” en u kunt de desbetreffende medewerkers een verzoek sturen voor het in gang zetten van de screening.

    Door uw medewerkers via deze weg uit te nodigen voor een screening, voorkomt u fouten bij de aanvraag. Wij komen helaas vaak tegen dat de medewerker een verkeerd bedrijf selecteert, waardoor de screening niet uitgevoerd kan worden. Ook voorkomt u hiermee dat de medewerker zelf de factuur voor de screening moet betalen

Screening aanvragen

Screening aanvragen

  • Hoe upload ik mijn DUO-Uittreksel?

    Om het verificatieproces van uw (hoogst afgeronde) diploma te versnellen verzoeken wij u om een uittreksel uit het DUO-register (kosteloos) op te vragen. DSI verifieert dit document door middel van digitale echtheidskenmerken. Ga hiervoor naar mijndiplomas.nl en log in met uw DigiD (met sms-authenticatie). U kunt vervolgens het uittreksel van uw diploma downloaden, opslaan, en uploaden in uw aanvraag.

  • Hoe nodig ik via MijnDSI mijn medewerkers uit voor een screening?

    Via MijnDSI heeft u als contactpersoon van een deelnemer van DSI de mogelijkheid om uw medewerkers uit te nodigen voor een screening. Hoe doet u dit?

    • U gaat in MijnDSI naar Dashboard
    • U selecteert het tabblad Aanvragen
    • U klikt vervolgens op het tabblad Screening
    • Door in het tabblad screening op het min-teken aan de rechterkant te klikken, opent u een scherm waarmee u uw werknemers kunt uitnodigen.
    • Klik tip de groene button “medewerkers uitnodigen” en u kunt de desbetreffende medewerkers een verzoek sturen voor het in gang zetten van de screening.

    Door uw medewerkers via deze weg uit te nodigen voor een screening, voorkomt u fouten bij de aanvraag. Wij komen helaas vaak tegen dat de medewerker een verkeerd bedrijf selecteert, waardoor de screening niet uitgevoerd kan worden. Ook voorkomt u hiermee dat de medewerker zelf de factuur voor de screening moet betalen

  • Ik heb alles ingevuld en aangeleverd, maar de aanvraag blijft in MijnDSI op status 'onvolledig' staan. Wat moet ik nu doen?

    Dit probleem is bij ons bekend. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing, echter de oplossing is er nu nog niet. Zodra het probleem met het uploaden is opgelost, leest u dat op deze pagina.

    Wij vragen u gebruik te maken van de volgende work around:

    • Heeft u alles ingevuld?
    • Is/ zijn de werkgeversverklaring(en) ontvangen door DSI?
    • Zijn uw diploma’s geüpload of is het DUO-uittreksel geüpload?
    • Heeft u de VOG geüpload?

    Blijft de status op ‘Aanvraag onvolledig staan’? Neem dan telefonisch contact op met Team Screening via 020 620 12 74 of via screening@dsi.nl. Mogelijk moeten wij de aanvraag handmatig doorzetten of wij kunnen u informeren wat er nog ontbreekt.

  • Als ik in MijnDSI mijn ID bewijs upload kan ik niet verder. Wat moet ik doen?

    De afbeelding is waarschijnlijk niet scherp genoeg of het bestandstype wordt niet gepakt. Als u een scherpere foto maakt << van minimaal xxx Mb/ xx aantal pixels>> van uw ID-bewijs en dit < opslaat als xxxx bestand > en dit bestand uploadt in de aanvraag, verwachten wij dat het systeem de upload accepteert.

    Lukt het nu nog niet om het bestand te uploaden? Neem dan contact op met onze servicedesk via info@mijndsi.nl of bel met 020 620 12 74.

  • Waarom heeft DSI mijn identiteitsbewijs nodig?

    Om uw identiteit als aanvrager van een screening vast te stellen vragen wij u om een scan of foto van goede kwaliteit van uw identiteitsbewijs te uploaden als .jpeg-bestand. DSI controleert het identiteitsbewijs en verifieert of deze als gestolen of vermist bekend staat. Het op het identiteitsbewijs afgedrukte BSN nummer wordt door DSI niet gebruikt of verwerkt. U kunt het nummer desgewenst onherkenbaar maken.

  • Wat wordt er door DSI gecontroleerd?

    • Werkervaring van de afgelopen 5 jaar;
    • Diploma’s en opleidingen;
    • Identiteitsbewijs;
    • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG);
    • Vragenlijst met betrekking tot integriteit;
    • Faillissementen;
    • De open en besloten DSI-registers.

Screening MijnDSI

Screening MijnDSI

  • Ik probeer in te loggen in mijnDSI.nl maar het lukt niet. Wat moet ik doen?

    De link van MijnDSI is gewijzigd. In plaats van www.mijndsi.nl gaat u nu naar www.mijn.dsi.nl voor directe toegang.

  • Ik kan niet inloggen in MijnDSI met mijn huidige gegevens. Wat moet ik doen?

    Wat vervelend dat u niet kan inloggen met uw huidige gebruikersnaam en wachtwoord. Wij kunnen dit voor u resetten.

    Klik in het inlogscherm onder ‘gebruikersnaam en wachtwoord’ op ‘Ik kan niet inloggen’. U vult uw e-mailadres in en wij sturen u een e-mail met een link om uw wachtwoord te wijzigen

  • Ik heb nog geen MijnDSI account. Hoe kan ik een account aanmaken?

    Heeft u nog geen account van MijnDSI, meldt u dan eerst aan bij “Ik heb nog geen account” op MijnDSI.

  • Als ik in MijnDSI de werkgever wil selecteren in het dropdownmenu, dan kom ik de juiste naam niet tegen. Wat moet ik doen?

    In het vernieuwde MijnDSI hebben we voor uw (toekomstig) werkgever de mogelijkheid ingebouwd om u een uitnodiging te sturen voor een screening.

    Komt u de naam van uw werkgever niet tegen, dan kunt u het best contact opnemen met uw werkgever om te vragen of zij u willen uitnodigen via MijnDSI. Hierdoor doorloopt u meteen de juiste screening en wordt de screening betaald door uw werkgever.

  • Als ik op MijnDSI in mijn account kijk is mijn account leeg. Dit klopt niet. Wat moet ik doen?

    Onder in uw scherm ziet u een regel staan met de naam van uw werkgever. Als u hier dubbel op klikt, komt u in uw aanvraag.

    Ziet u deze regel niet?

    • MijnDSI werkt het best via browsers Firefox en Chrome. MijnDSI werkt minder goed op Internet Explorer en Microsoft Edge. Gebruikt u Internet Explorer of Microsoft Edge? Dan willen wij u vragen om in te loggen via Chrome, mogelijk zijn dan de problemen met uw account verholpen.
    • MijnDSI werkt het best op de computer/ desktop en laptop. MijnDSI werkt minder goed op tablet, Ipad en smartphone. Wij willen u vragen om in te loggen op uw computer of laptop, mogelijk zijn dan de problemen met uw account verholpen.

    Blijft uw account leeg?

    • Betreft het een screening? Neem dan contact op met onze Screening Officers via screening@dsi.nl of bel met 020 620 12 74.
    • Betreft het een certificering? Neem dan contact op met onze Certificering Officers via certificering@dsi.nl of bel met 020 620 12 74.

     

  • Ik kan mijn aanvraag niet zien op MijnDSI. Wat moet ik doen?

    Als u dubbel klikt op de regel met het vierkantje met het potloodje dan verschijnt uw aanvraag.

    Ziet u uw aanvraag nu nog niet?

    • Betreft het een screening? Neem dan contact op met onze Screening Officers via screening@dsi.nl of bel met 020 620 12 74.
    • Betreft het een certificering? Neem dan contact op met onze Certificering Officers via certificering@dsi.nl of bel met 020 620 12 74.

Verklaring VOG opgeven

Screening VOG

  • In MijnDSI werkt de link naar het VOG niet. Wat moet ik nu doen?

    De link naar VOG op MijnDSI werkt. Het kan zijn dat er onderhoud wordt gepleegd aan de site van de dienst Justice. Indien u deze melding krijgt, verzoeken wij u het op een later moment nogmaals te proberen.

    Blijft u de melding over het onderhoud beeld krijgen, wellicht kunt u uw cache/ browsergeschiedenis verwijderen. Lukt dit ook niet, dan kunt u gebruik maken van de onderstaande work around. Let op: de workaround heeft een langere doorlooptijd dan dat u via de link in MijnDSI de VOG aanvraagt.

    Work around:

    U kunt, als u langer de tijd hebt, uw VOG zelf aanvragen via deze link. De VOG wordt per post naar het door u opgegeven adres verstuurd. Zodra de VOG binnen is, verzoeken wij u deze te uploaden in MijnDSI.

    Lukt het niet om de VOG te uploaden? Het vernieuwde MijnDSI vraagt om scherpe afbeelding om zo de echtheid van het document op een goede manier te kunnen controleren. Lukt het uploaden van een document niet, dan kunt u proberen om een scherpere foto van de afbeelding van maximaal 5MB te maken en toe te voegen.

    Lukt het nog steeds niet om uw VOG te uploaden? Wij vragen u het bestand aan screening@dsi.nl te e-mailen onder vermelding van uw aanvraagnummer. Team Screening koppelt dan de VOG handmatig aan uw aanvraag en neemt de aanvraag verder in behandeling.

  • Als ik de VOG upload in MijnDSI kan ik niet verder. Wat moet ik doen?

    De afbeelding is waarschijnlijk niet scherp genoeg of het bestandstype wordt niet gepakt. Als u een scherpere foto maakt van maximaal 5 MB en dit bestand uploadt in de aanvraag, verwachten wij dat het systeem de upload accepteert.

    Lukt het nu nog niet om het bestand te uploaden? Neem dan contact op met onze Screening Officers via screening@mijndsi.nl of bel met 020 620 12 74.

  • Waarom moet ik mijn VOG naar DSI uploaden?

    De Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is een belangrijk onderdeel van de DSI Screening. De echtheid van dit document is vast te stellen door een controle op echtheidskenmerken. DSI doet dit conform de richtlijnen van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.

    DSI verifieert de fysieke VOG steekproefsgewijs. Als u geselecteerd bent voor de steekproef (u krijgt een melding nadat u uw kleurenscan heeft geüpload), verzoeken wij u, naast het uploaden van een duidelijke kleurenscan, het originele document naar DSI te versturen. Indien u niet bent geselecteerd, hoeft u alleen een kleurenscan van uw VOG in uw aanvraag te uploaden.

  • Hoe vraag ik een VOG aan?

    DSI verzorgt de aanvraag van uw VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag). Hiervoor hebben we een aantal gegevens nodig. Deze voert u in tijdens uw screeningsaanvraag. De uitgifte en betaling van de VOG verloopt via Dienst Justis (Ministerie van Justitie en Veiligheid). U dient hiervoor met iDEAL te kunnen betalen. Dienst Justis stuurt de VOG per post naar u toe.

Werkervaring opgeven

Screening werkervaring

  • Ik heb mijn werkervaring volledig ingevuld, toch krijg ik de foutmelding dat de werktijdlijn niet compleet is. Wat moet ik doen?

    In het onderdeel werkervaring dient u de gehele afgelopen vijf jaar tot en met de dag van vandaag te verklaren. Zorg ervoor dat uw werkervaring tot en met vandaag is voltooid. Dat betekent dat u altijd een periode aanmaakt die de einddatum heeft van de dag dat u de aanvraag invult of aanpast. Ook als u niet tot en met deze periode daadwerkelijk heeft gewerkt. Alleen dan zal ons systeem uw werktijdlijn als compleet beschouwen.

  • Hoe vul ik mijn werkervaring in als zelfstandige?

    Natuurlijk kunt u ook als zelfstandige een screening aanvragen. Met uitzondering van de opgave van de werkervaring verloopt het aanvraagproces gelijk.

    Was u de afgelopen vijf jaar werkzaam als zelfstandige, dan kunt u bij de gevraagde werkervaring uw eigen onderneming opgeven en een uittreksel van de Kamer van Koophandel uploaden (niet ouder dan een jaar). Daarnaast vragen wij u één opdrachtgever op te geven waarbij u langer dan twee maanden een opdracht vervuld heeft (bij voorkeur de meest recente). Deze opdrachtgever dient de DSI werkgeversverklaring voor u te ondertekenen.

    Als u korter dan 5 jaar werkzaam bent als zelfstandige, geeft u uw eigen onderneming op en upload u het uittreksel van de Kamer van Koophandel. Daarnaast vult u de werkgevers in voor wie u de resterende periode werkzaam bent geweest. Zij dienen de DSI werkgeversverklaring voor u te ondertekenen.

  • Wat als ik langer dan vijf jaar in dienst ben bij mijn werkgever?

    Als u al langer dan vijf jaar in dienst bent bij uw huidige werkgever, is het mogelijk dat de werkervaring (op verzoek van uw werkgever) buiten beschouwing wordt gelaten tijdens de screening. In dat geval is het tabblad ‘Werkervaring’ vervallen en hoeft u dus niets op te geven.

  • Wat moet ik doen als mijn (ex-)werkgever niet reageert?

    Het laten ondertekenen van een werkgeversverklaring is een belangrijk onderdeel van uw screening. Toch kan het zijn dat een (ex-) werkgever niet direct reageert op uw verzoek om (digitaal) een werkgeversverklaring te ondertekenen. Voor een voorspoedige afronding van uw aanvraag raden wij u aan zo snel mogelijk telefonisch contact op te nemen met de ondertekenaar.

    Als dit ondanks vele pogingen niet is gelukt dan kunt u bij de werkgeversperiode een tekstdocument uploaden. In dit document geeft u duidelijk aan wat u heeft geprobeerd om het document te laten ondertekenen. Indien een werkgeversverklaring niet kan worden ondertekend, zal dit resulteren in een aandachtspunt op het screeningsrapport.

  • Waarom moet ik mijn (ex-)werkgevers en opdrachtgevers benaderen?

    Tijdens het aanvragen van de screening wordt u gevraagd de werkervaring van de afgelopen 5 jaar op te geven. Uw werkgevers in die afgelopen 5 jaar dienen een DSI werkgeversverklaring te ondertekenen. Door het ondertekenen van deze verklaring bevestigt de (ex-) werkgever uw functie, integriteit en de deskundigheid tijdens de periode dat u voor hem of haar werkte.

    Ook is er een mogelijkheid om een toelichting te geven. In uw aanvraag kunt u de werkgeversverklaring eenvoudig digitaal verzenden naar een tekenbevoegd persoon binnen de organisatie waarvoor u gewerkt heeft. Indien u niet beschikt over een e-mail adres kunt u ook een werkgeversverklaring downloaden om te laten ondertekenen. DSI controleert alle werkperiodes en werkgeversverklaringen op volledigheid. Daarnaast neemt DSI contact op met één of meerdere (ex-) werkgevers/opdrachtgevers om de ondertekening van de werkgeversverklaring te verifiëren.

  • Hoe deel ik 5 jaar werkervaring?

    U deelt uw werkervaring van de afgelopen 5 jaar op de volgende manier:

    Zorg dat de volledige periode van de afgelopen 5 jaar is verklaard. Dit kan op de volgende manieren:

    • Van de werkervaringen langer dan 4 maanden moeten ondertekende werkgeversverklaringen worden aangeleverd. Uw (ex-) werkgever kan deze verklaringen digitaal ondertekenen, doordat u uw (ex-) werkgever vanuit uw Mijn DSI account een mail stuurt. Heeft u geen e-mailadres? Dan gaat het iets minder snel en efficiënt. Het is in dit geval mogelijk een werkgeversverklaring aan te maken. Deze verklaring print u uit en verstuurd of geeft u vervolgens ter ondertekening aan uw (ex-) werkgever. Na ondertekening voegt u de werkgeversverklaring, maakt u een foto van de werkgeversverklaring of een scan en voegt u dit aan de betreffende werkperiode toe;
    • Uw (ex-)leidinggevende of een HR-functionaris zijn voor DSI bevoegd om uw werkgeversverklaring te ondertekenen. Weet u dit niet zeker? Vraag dit na bij uw (ex) werkgever;
    • Voor de periodes waarin geen sprake is van werkervaring, selecteert u de juiste rubriek in het drop-down menu. Wij verzoeken u de rubriek ‘Meerdere periodes’ niet te gebruiken.

Werkgeversverklaring

Screening werkgeversverklaring

  • Ik heb alles ingevuld en aangeleverd, maar de aanvraag blijft in MijnDSI op status 'onvolledig' staan. Wat moet ik nu doen?

    Dit probleem is bij ons bekend. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing, echter de oplossing is er nu nog niet. Zodra het probleem met het uploaden is opgelost, leest u dat op deze pagina.

    Wij vragen u gebruik te maken van de volgende work around:

    • Heeft u alles ingevuld?
    • Is/ zijn de werkgeversverklaring(en) ontvangen door DSI?
    • Zijn uw diploma’s geüpload of is het DUO-uittreksel geüpload?
    • Heeft u de VOG geüpload?

    Blijft de status op ‘Aanvraag onvolledig staan’? Neem dan telefonisch contact op met Team Screening via 020 620 12 74 of via screening@dsi.nl. Mogelijk moeten wij de aanvraag handmatig doorzetten of wij kunnen u informeren wat er nog ontbreekt.

  • Ik heb mijn (ex)werkgever gemaild om de werkgeversverklaring te ondertekenen, mijn contactpersoon heeft echter geen e-mail ontvangen. Wat moet ik doen?

    Wat vervelend dat uw (ex-) werkgever nog geen e-mail van ons heeft ontvangen. Is het mogelijk dat de e-mail bij uw (ex-) werkgever in de spam terecht is gekomen?

    Is dit niet het geval en is het heel urgent, heeft u bijvoorbeeld binnen één werkweek een antwoord nodig?
    Wij vragen u gebruik te maken van de volgende work around: in MijnDSI kunt u de werkgeververklaring ook downloaden. Wij verzoek u de verklaring te downloaden en zelf te e-mailen aan uw (ex-) werkgever. Wij adviseren u het bestand wel te beveiligen.

    U kunt een document op verschillende manieren beveiligen. Een word-document kunt u bijvoorbeeld beveiligen door:

    • Te klikken op ‘bestand’
    • Onder de tab ‘Info’ te kiezen voor ‘Document beveiligen’.
    • Klikt u hier op ‘Document beveiligen’ dan verschijnt er een dropdown menu.
    • Kies in het dropmenu menu de optie ‘versleutelen met wachtwoord’
    • Kies en wachtwoord (en onthoud dit goed) en klik op ‘Ok’

    Uw document is nu beveiligd met een wachtwoord. U kunt uw (ex-) werkgever een vooraankondiging e-mailen met het wachtwoord en daarna in een aparte e-mail de werkgeversverklaring toevoegen.

    Zodra u de ingevulde en ondertekende werkgeversverklaring van uw (ex-) werkgever retour heeft ontvangen, e-mailt u het bestand naar screening@dsi.nl onder vermelding van uw aanvraagnummer. Team Screening koppelt dan de verklaring handmatig aan uw aanvraag en neemt de aanvraag verder in behandeling.

Screening in behandeling

Screening in behandeling

  • Wat is de doorlooptijd van een screening?

    Op dit moment duurt het langer voordat wij uw ingediende screeningaanvraag in behandeling kunnen nemen. Dit komt door een toename van het aantal screeningsaanvragen. Hierdoor ontstaat er wachttijd voor het in behandeling nemen van een screeningaanvraag.

    Een screeningsprocedure neemt tijd in beslag vanwege de nodige verificaties die DSI uitvoert. Nadat DSI uw screeningsaanvraag in behandeling heeft genomen, kunt u rekening houden met een doorlooptijd van gemiddeld 10 werkdagen voor het afgeven van het rapport.

    DSI is druk bezig om de aanvragen sneller in behandeling te kunnen nemen. Wij hopen op uw begrip.

  • Hoe kan ik zien wat de status is van mijn screening?

    U kunt de status van uw screeningsaanvraag bekijken door in te loggen in uw MijnDSI omgeving. Bij “mijn aanvragen” ziet u de status van uw screening.

  • Hoe controleert en verifieert DSI mijn gegevens

    Elke screening is maatwerk en wordt uitgevoerd door gespecialiseerde  screeningsofficers. DSI controleert en verifieert uw gegevens door het raadplegen van verschillende (openbare) bronnen. Voor het verifiëren van diploma’s en werkperiodes neemt DSI contact op met het betreffende instituut of (ex-)werkgevers.

    In geval van de (ex-)werkgevers wordt er niet alleen contact opgenomen met de ondertekenaar van de werkgeversverklaring. Ook de functie van de ondertekenaar wordt geverifieerd.

  • Waarom ontvang ik een email dat mijn screening nog niet compleet is?

    Voordat DSI begint met de uitvoering van de screening wordt uw aanvraag eerst gecontroleerd op volledigheid. Er wordt gekeken of de verstrekte informatie compleet is en of de juiste documenten zijn geupload.

    Als dit niet het geval is kan de screening nog niet worden uitgevoerd en ontvangt u hier direct bericht over. Wij geven u vervolgens de gelegenheid om alsnog de juiste gegevens te verstrekken.

    U kunt hiervoor inloggen in uw MijnDSI-omgeving en bij het betreffende onderdeel zien wat er nog ontbreekt. Uw aanvraag wordt opnieuw  in behandeling genomen nadat u uw gecorrigeerde aanvraag heeft ingediend.

  • Kan ik, nadat ik mijn aanvraag heb ingediend, mijn gegevens nog wijzigen?

    Helaas, nee. Bij het indienen van uw aanvraag verklaart u uw gegevens volledig en naar waarheid te hebben ingevuld. DSI voert de screening uit op basis van deze gegevens. Vanaf dat moment  is het niet meer mogelijk om uw gegevens te wijzigen.

Screening na afronding

Screening na afronding

  • De echtheidskenmerken van mijn screeningsrapport zijn vervallen. Wat kan ik doen?

    Als u vanuit mijn.dsi.nl het rapport opent in Adobe Reader, dan kunt u het rapport met echtheidskenmerken met gebruikmaking van Adobe Reader verzenden. Echter, als u in uw browser het rapport opent en in uw browser kiest voor afdrukken (op papier of naar een .PDF-bestand), dan vervallen de echtheidskenmerken.

    Uw rapport blijft beschikbaar in mijn.dsi.nl. U kunt het rapport opnieuw downloaden naar uw computer – dus niet openen in uw browser – en bij voorkeur openen met Adobe Reader, om het zo met echtheidskenmerken te kunnen verzenden.

  • Van welke echtheidskenmerken in mijn screeningsrapport voorzien?

    Het digitale screeningsrapport wordt eenmalig uitgegeven na het afronden van een screening. Bij het genereren van het rapport (PDF) wordt het rapport voorzien van een digitaal echtheidskenmerk. Hierna is het niet meer mogelijk om het rapport te bewerken.

    Elke wijziging die gedaan wordt zal resulteren in een zichtbare waarschuwing. Het rapport is hiermee ongeldig. De echtheidskenmerken kunt u bekijken door het rapport te openen in Adobe PDF Reader / Adobe DC.

  • Waarom staan er op mijn screeningsrapport één of meerdere aandachtspunten?

    Op het screeningsrapport wordt aangegeven welke gegevens door DSI zijn gecontroleerd en geverifieerd.  In bijzondere gevallen kan het voorkomen dat het niet lukt om uw gegevens of documenten te verifiëren.  Dit wordt bij het betreffende onderdeel vermeld als aandachtspunt. Indien er door bijvoorbeeld een ex-werkgever een voorbehoud wordt gemaakt, of er sprake lijkt te zijn van fraude, resulteert dit ook in een aandachtspunt.

  • Wie beoordeelt mijn screeningsrapport?

    Het screeningsrapport wordt door uw werkgever of opdrachtgever beoordeeld nadat u het hen heeft toegezonden. Uw werkgever of opdrachtgever maakt aan de hand van het screeningsrapport (en eventuele aandachtspunten) een integriteitsanalyse.

  • Krijgt mijn (potentiële) werkgevers mijn screeningsrapport ook te zien?

    Nee, het screeningsrapport is uitsluitend voor u als aanvrager van de screening beschikbaar.  Nadat u het document heeft gelezen bepaalt u zelf of u het screeningsrapport doorzendt aan uw werkgever of opdrachtgever. Indien u besluit het rapport niet door te zenden dan verzoeken wij u zo snel mogelijk contact op te nemen met uw werkgever of opdrachtgever.

  • Hoe ontvang ik mijn screeningsrapport?

    Direct nadat de screening is afgerond ontvangt u een e-mail met daarin het bericht dat uw screeningrapport voor u klaar staat. U kunt uw screeningsrapport downloaden door te klikken op de link in de mail. Nadat u bent ingelogd vindt u het rapport onder ‘documenten’. Daarnaast heeft u de mogelijkheid het screeningsrapport snel en eenvoudig door te zenden aan uw werkgever of opdrachtgever.

  • Wat staat er in het screeningsrapport?

    DSI stelt het screeningsrapport op nadat de screening volledig is afgerond. Het rapport vermeldt de uitkomsten van de controles en verificaties die zijn uitgevoerd.  Het rapport is een feitenconstatering en geen waardeoordeel.

MijnDSI Handleiding

Om u snel wegwijs te maken in het vernieuwde MijnDSI hebben wij voor u ook een gebruikershandleiding opgesteld als u een screening bij ons aanvraagt. Let op: het betreft de handleiding in geval u bent uitgenodigd via de uitnodigingsmodule van de werkgever. Klik hier om de handleiding te downloaden.

Uw antwoord niet gevonden?

Staat uw vraag niet op deze screening FAQ pagina of in de handleiding? Neem dan contact op met onze helpdesk via screening@dsi.nl of bel met 020-6201274. Vanwege de vele screeningsaanvragen op dit moment, kan de afhandeling van uw aanvraag door onze medewerkers enige vertraging oplopen. Wij doen ons uiterste best u zo snel mogelijk te helpen.