Mijn DSI

DSI Certificering aanvragen als ZZP-er

Hoe vraag je als ZZP-er een DSI certificering aan?

Je wilt je als ZZP-er certificeren bij DSI. Op deze pagina vind je een uitleg over hoe het aanvraagproces bij DSI verloopt en wat je daarbij nodig hebt. Het aanvraagproces verschilt of je als ZZP-er een eigen AFM vergunning hebt. Bekijk het proces dat voor jou van toepassing is. Mocht je vragen hebben, dan staat ons team van adviseurs je graag te woord.

Een DSI certificering aanvragen

Als ZZP-er met eigen AFM vergunning

Praktijkvoorbeeld

Julia start over een paar weken als Senior Beleggingsspecialist bij ASR. Julia is ZZP-er met een eigen AFM vergunning. Ze is in het verleden gecertificeerd geweest bij DSI. Welke acties moet Julia ondernemen om zich als ZZP-er te certificeren bij DSI? En voor welk register moet zij zich certificeren?

Stappenplan

  • Voorbereiding
  • Start aanvraag in MijnDSI
    • Maak na goedkeuring van deelnameverzoek een MijnDSI account aan
    • Begin met een nieuwe aanvraag via Nieuwe certificeringaanvraag starten in MijnDSI.
    • Onderteken de akkoordverklaring tijdens de aanvraag;
    • Vul de algemene informatie in (email, telefoonnummer, toekomstige functie);
    • Selecteer de eigen onderneming in het dropdown menu;
    • Vul de contactgegevens van eigen onderneming in en verstuur de digitale werkgeversverklaring;
    • Upload de eerder screening (AFM/DNB)
    • Dien de aanvraag in bij DSI;
    • Bij het aanvragen van een certificering doorloop je een verkort screeningsproces bij Validata. Je krijgt automatisch een uitnodiging van Validata voor het uitvoeren van deze screening nadat je de aanvraag hebt ingediend.
  • Waarom moet je een screening doorlopen?

    Als beleggingssector hebben we er gezamenlijk voor gekozen dat een DSI registratie up-to-date moet zijn. Zo kan iedereen er op vertrouwen dat de informatie in het Openbaar Register correct is. Bij het aanvragen van een certificering controleren we o.a. de persoonsgegevens via een screeningsprocedure bij Validata. Je moet hierbij denken aan een controle van je werkervaring voor het nieuwe register, controle van je ID en eventueel een VOG controle. Wij doen dit bij iedere aanvraag, wijziging en/of aanvulling om de juistheid van de gegevens in het Openbaar Register te waarborgen. Meer informatie hierover kun je vinden op www.dsi.nl/screening.

    We begrijpen dat het vervelend is dat je (wederom) een screening moet doorlopen. Je hebt mogelijk in het verleden al in het DSI Openbaar Register gestaan en hebt eerder al een uitgebreide toetsing doorlopen. Toch vraagt iedere nieuwe aanvraag weer een nieuwe controle omdat er veranderingen plaats kunnen hebben gevonden waarvan wij niet op de hoogte zijn. Wij vragen om je begrip voor deze screening zodat we er met elkaar voor zorgen dat alle DSI registraties up-to-date zijn.

Vragen over het proces

Aanvragen en wijzigingen over je opdrachtgever en functie geef je altijd door via je persoonlijke MijnDSI account. Heb je vragen over het aanvragen een certificering als ZZP-er? Onze Customer Care medewerkers helpen je graag in het traject . Wij zijn telefonisch bereikbaar via 020 –  620 12 74 of via mail op certificering@dsi.nl. Indien je een vraag per mail doorgeeft, vermeld hier dan altijd je naam en eventueel een DSI registratienummer in het bericht.

Een DSI certificering aanvragen

Als ZZP-er zonder eigen AFM vergunning

Praktijkvoorbeeld

Jasper gaat over een maand starten als beleggingsanalist bij BlackRock. Jasper gaat deze functie als ZZP-er uitvoeren voor de periode van 1 jaar. Hij is 1,5 jaar geleden tijdens een andere opdracht ook gecertificeerd geweest bij DSI, en wil zich voor deze opdracht wederom registreren bij DSI. Jasper heeft geen eigen AFM vergunning. Welke acties moet Jasper moeten ondernemen om zich als ZZP-er opnieuw te certificeren bij DSI? En voor welk register moet hij zich certificeren?

Stappenplan

  • Voorbereiding
  • Start aanvraag in MijnDSI
    • Begin met een nieuwe aanvraag via Nieuwe certificeringaanvraag starten via je persoonlijke MijnDSI account .
    • Onderteken de akkoordverklaring tijdens de aanvraag;
    • Selecteer de (toekomstige) opdrachtgever in het dropdown menu;
    • Vul de algemene informatie in (email, telefoonnummer, toekomstige functie);
    • Vul de contactgegevens van de toekomstige opdrachtgever in en verstuurt de digitale werkgeversverklaring;
    • Geef de reeds behaalde examens op voor de aanvraag in het register;
    • Dien de aanvraag in bij DSI;
    • Bij het aanvragen van een certificering doorloop je altijd een screeningsproces bij Validata. Je krijgt automatisch een uitnodiging van Validata voor het uitvoeren van deze screening nadat je de aanvraag hebt ingediend.
  • Waarom moet je een screening doorlopen?

    Als beleggingssector hebben we er gezamenlijk voor gekozen dat een DSI registratie up-to-date moet zijn. Zo kan iedereen er op vertrouwen dat de informatie in het Openbaar Register correct is. Bij het aanvragen van een certificering controleren we o.a. de persoonsgegevens via een screeningsprocedure bij Validata. Je moet hierbij denken aan een controle van je werkervaring voor het nieuwe register, controle van je ID en een VOG controle. Wij doen dit bij iedere aanvraag, wijziging en/of aanvulling om de juistheid van de gegevens in het Openbaar Register te waarborgen. Meer informatie hierover kun je vinden op www.dsi.nl/screening.

    We begrijpen dat het vervelend is dat je (wederom) een screening moet doorlopen. Je hebt mogelijk in het verleden al in het DSI Openbaar Register gestaan en hebt eerder al een uitgebreide toetsing doorlopen. Toch vraagt iedere nieuwe aanvraag weer een nieuwe controle omdat er veranderingen plaats kunnen hebben gevonden waarvan wij niet op de hoogte zijn. Wij vragen om je begrip voor deze screening zodat we er met elkaar voor zorgen dat alle DSI registraties up-to-date zijn.

Vragen over het proces

Aanvragen en wijzigingen over je opdrachtgever en functie geef je altijd door via je persoonlijke MijnDSI account. Heb je vragen over het aanvragen een certificering als ZZP-er? Onze Customer Care medewerkers helpen je graag in het traject . Wij zijn telefonisch bereikbaar via 020 –  620 12 74 of via mail op certificering@dsi.nl. Indien je een vraag per mail doorgeeft, vermeld hier dan altijd je naam en eventueel een DSI registratienummer in het bericht.