Chief Operating Officer Auréus Group
Een DSI certificering is voor Caja de Groot van Auréus een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van de kennis van haar medewerkers. Het stimuleert haar en haar collega’s om trots zijn op hun baan en de sector. “Als je trots bent op je vak, dan streef je automatisch de beste kwaliteit na die zorgt voor vertrouwen. Zowel vertrouwen voor je klant als voor de sector.”
Auréus is een vermogensbeheerder die in 2020 is ontstaan uit een fusie van zeven bedrijven. “In de vermogensbeheersector moet je snel zijn. De sector is heel bewegelijk, dus je moet als organisatie flexibel zijn in je processen, in je denken en in je output. Het gezamenlijk uitwisselen van kennis en het delen van dezelfde normen en waarden is hierbij cruciaal.”
Door 52 van de 76 medewerkers te laten certificeren bij DSI, zorgt de Groot als COO ervoor dat medewerkers up-to-date zijn op het gebied van hun vakkennis. “De permanent educatie en de registratie in het DSI Openbaar Register vormen voor Auréus een belangrijke bevestiging van de kennis van ons personeel naar de klant en naar de branche toe.”
Auréus laat zoveel mogelijk medewerkers bij DSI te certificeren. Graag zouden ze nog een DSI register voor het ondersteunend personeel zien. Zodat ook de medewerkers zonder klantcontact begrip hebben van het gedachtegoed achter een specifieke wet- en regelgeving. Dat helpt de medewerker en de klant en dus uiteindelijk ook de sector.
Het DSI Permanent Vakbekwaam programma is volgens de Groot een mooi voorbeeld hoe je als professional uit de beleggingssector het vertrouwen naar je klant hoog kunt houden. “Het programma zie ik als een refreshment voor jezelf. Door voor jezelf ieder jaar te ervaren hoe belangrijk het is dat je up-to-date blijft, zorg je ook dat je scherp blijft.”
Auréus heeft een actieve compliance afdeling. Zo zorgen zij ervoor dat de kennis en ervaring die op de verschillende vestigingen over het land wordt opgedaan, wordt gedeeld met alle collega’s. Dat doen zij via groepssessies en via de interne app. Hiermee wordt gestimuleerd dat medewerkers het gesprek met elkaar aangaan over verschillende issues en hiermee ook nieuwe denkbeelden krijgen.
“Je kunt niet acteren op iets dat je niet weet”, geeft de Groot aan. “Dus als je als werkgever niet stimuleert dat een medewerker zich jaarlijks blijft door ontwikkelen, dan kun je het deze persoon ook niet kwalijk nemen dat hij of zij blijft acteren zoals men dat 10 jaar geleden normaal vond.”
Caja de Groot omschrijf DSI als, “een niet noodzakelijke, maar zeer welkome goedkeuring van je kennis, ervaring en mentaliteit”. Met mentaliteit bedoelt de Groot, dat iedereen binnen het bedrijf dezelfde mindset heeft in het geven van de beste service aan de klant waardoor werknemers trots zijn op de functie die ze uitoefenen.
Dat gevoel van trots kan soms geraakt worden door marktontwikkelingen waar je niet achter staat. Daarom vindt zij het zo belangrijk dat DSI is opgericht door de sector. “Doordat je met elkaar afspraken maakt rondom vakbekwaamheid en integriteit, kun je je als DSI deelnemer onderscheiden..”
Een opleiding en registratie bij DSI maakt dat je je trots kunt uitdragen in de sector. Door het vak te leren, open te staan voor ontwikkelingen, en maatwerk te kunnen leveren aan klanten maakt dat de belegger vertrouwen blijft houden in het vak van beleggen en in de spelers die daarin actief zijn.
Theo Nijman Onderzoeksdirecteur Netspar
Floris Mreijen (vanaf 1 april 2022 algemeen directeur van DSI) in gesprek met George Möller (de oprichter van DSI) Stichting DSI
Jan Willem Nieuwenhuys Medeoprichter en Directeur Fair Capital Partners